fredag 28 januari 2011

Riktig fuktmätning!!!

Efter att i onsdags ha mätt fukten med en icke förstörande enhet. Den bästa på marknaden säger dom. Den  är testad i flera länders topplaboratorium. Så smög det på sig en otillfredställd känsla. Det enda jag vet är att killarna på Flinks som vi köpte mätaren av sa att om man kade en fuktkvot på 4:a så va det helt ok att lägga golv.

Man kan med TRAMEX CME4 mäta i 3 olika lägen.

1. Fuktkvot i betong 0-6%
2. CM-kvot i betong 0-4%
3. Skala 0-100%

Efter en del surfande hit och dit efter en tabell som man skall kunne konvertera fuktkvoten till RF% ringde jag kimo som tar in TRAMEX i Sverige och frågade dom vad de olika skalorna på mätaren egenligen sa och hur jag skulle få fram RF halten.

Svaret va minst sagt intressant "-Nja...det fanns! en tabell. Men TRAMEX har själva dragit tillbaka den då den inte var tillförlitlig"

Jag undrade då vilka värden jag skulle ha för att mätaren skulle visa på torr platta. Men det kunde dom inte svara på utan bad mig höra med golvtillverkaren vilken fuktkvot dom rekommenderade för sina golv.

Jag ringde Tarkett och dom sa bara att..."-Vi mäter inte i fuktkvot. Bara i RF. Kommer inte ihåg hur det va med det där andra"

Så var det med den mättekniken. Man kan egentligen bara använda dom handinstrumenten för att se vart man har som mest fukt för att veta vart man bör mäta enligt RBK.

Så nu har jag beställt riktiga mätningar på måndag från AK-Konsult.

Trevlig fredag på er som tittat in hit...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar